• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Doneren
Logo SNBN

Stichting Nederlanders Buiten Nederland

Wie behartigt jouw belangen in het buitenland?

  • Home
  • Thema’s
    • Overzicht alle thema’s
    • Webinars
  • Verkiezingen
  • Dubbele Nationaliteit
  • Regionaal Vertegenwoordigers
  • Nieuws
  • Over ons
    • Over de Stichting
    • Veelgestelde vragen
    • Meedoen
    • Links naar andere orgs
    • Contact
  • Engels

Urgent: update Corona-reisregels per 1 juni

1 juni 2021 89 Reacties

Vanaf vandaag 1 juni zijn de regels om tijdens de Covid-pandemie naar Nederland te kunnen reizen ingrijpend gewijzigd.

In de plannen voor de “Quarantainewet” stond een test- en quarantaineplicht voor reizigers uit vrijwel alle landen ter wereld. SNBN heeft tegen deze drastische beperking geprotesteerd, zoals tegen de ‘dubbele testverplichting’. En gelukkig is de uiteindelijke regeling een stuk beter uitgevallen: zo is de dubbele testverplichting grotendeels afgeschaft (de sneltest hoeft niet meer in veel gevallen), en dat is een belangrijke overwinning. Toch zijn we niet op alle punten helemaal tevreden.

Wat verandert er?
Per vandaag, 1 juni 201:

  • Moeten reizigers die voor aankomst in Nederland in een zogenaamd “zeer hoogrisicoland” geweest zijn, verplicht in quarantaine. Het negeren van de quarantaineplicht kan een boete van 339 euro opleveren. De lijst is hier te vinden. Voor de reizigers uit de óverige hoogrisicolanden blijft de quarantaine een “dringend advies”.
  • Blijft de NAAT-/PCR-test verplicht voor reizigers vanuit alle hoogrisicolanden én geldt nu ook als je met de auto naar Nederland reist.
  • Geldt de extra sneltest voor reizigers per schip of vliegtuig alléén nog voor reizigers die uit een “uiterst hoogrisicogebied” komen. Voor alle andere reizigers is deze extra sneltest niet meer nodig.


Onzekerheid en onduidelijkheid
Hoewel we blij zijn dat de quarantainewet minder streng is uitgevallen dan gepland, blijven er zorgpunten:

  • De testplicht wordt uitgebreid naar reizigers die per auto naar Nederland reizen. Dat is een zware maatregel die naar onze inschatting nauwelijks te controleren valt. We denken dat veel mensen “de gok nemen” en vinden een dergelijke regel dan ook niet erg zinvol.
  • De regels worden er niet eenvoudiger op. Ze worden bovendien vaak pas op het laatste moment gecommuniceerd en dat leidt tot veel onzekerheid bij reizigers. Ook nu is het maar de vraag of bijvoorbeeld het wegvallen van de sneltestplicht tijdig en correct aan de airlines is doorgegeven. Bovendien staat deze beleidswijziging op het moment van schrijven alleen nog in het Nederlands op de website van de Rijksoverheid, maar nog niet in het Engels. Wij hebben het ministerie gevraagd dit z.s.m. aan te passen, omdat we vrezen dat airlines zich op de Engelse tekst gaan beroepen en alsnog die sneltest gaan eisen bij de incheckbalies, op straffe van verbod op boarding.
  • Steeds meer Europese landen maken uitzonderingen voor reizigers die ingeënt zijn of om andere redenen een veel lager besmettingsrisico vormen. De Nederlandse quarantainewet biedt de minister de mogelijkheid om dat ook te doen, maar wil daar nog geen gebruik van maken. Alle regels gelden dus ook voor gevaccineerden. We zullen bij de overheid er op blijven aandringen dat dit – in het huidige landschap – een te streng beleid is.

Donaties & ondersteuning
Zodra er weer belangrijke veranderingen doorgevoerd worden, geven we deze door. Deel deze extra nieuwsbrief via email en social media!
De SNBN bestaat voor 100% uit vrijwilligers en vrijwilligerswerk. Dankbaar voor deze inzet? Ondersteun ons dan via een donatie. Klein of groot – alles en altijd zeer gewaardeerd!

Category iconDubbele nationaliteit

Lees Interacties

Reacties

  1. Harm zegt

    1 juni 2021 om 20:09

    Ja en al die Nederlanders mogen wel naar Spanje een land dat minder besmettingen kent dan Nederland .
    Met andere woorden Nederlanders mogen wel andere landen besmetten.

    Beantwoorden
    • Frits zegt

      1 juni 2021 om 20:29

      Natuurlijk zou je kunnen zeggen, dat in Spanje het aantal corona-doden op 1.6.2021 bij 1 710 per miljoen inwoners lag en in Nederland bij 1 027.
      [Zie https://www.worldometers.info/coronavirus/?utm_campaign=homeAdvegas1? ]
      In andere woorden: in Spanje had je tot nog toe 70% meer kans om aan corona te sterven als in Nederland.
      Is dat een voorbeeld om na te streven?

      Je zou dus tot de conlusie kunnen komen dat de Nederlandse staat in zijn totaliteit (overheid, burgers, …) tot nog toe beter heeft gereageerd als de Spaanse staat.
      Veel mensen vinden, dat het aantal doden per miljoen een goede graadmeter is voor de reactie van een land op een epidemie.

      Beantwoorden
      • jeroen zegt

        1 juni 2021 om 21:17

        ach meneer frits: was het maar zo simpel.
        Ook sterftecijfer per x aantal inwoners wordt door zóveel dingen beïnvloedt: leeftijdsverdeling van de bevolking; algehele gezondheidstoestand van de mensen; verdeling stad / platteland; de kwaliteit van de zorg; de sociale/culturele gewoontes van de mensen; en ga zo nog maar even door. Altijd dat gescherm met bepaalde beperkte nietszeggende cijfers en statistieken…. Het is zo’n schijn-informatie. ‘nepnieuws’.

        Beantwoorden
        • Menno zegt

          2 juni 2021 om 18:42

          Of zoals Boer Koekoek ooit zei: “Cijfers zeggen me niets; bewijzen moet ik hebben.” Inderdaad moet je allerlei siatistische en andere gegevens op basis van theorie combineren om tot een goed inzicht te komen. Voor een leek is het aantal coronagevallen per miljoen inwoners de beste indicator voor de kans om COVID-19 te krijgen. Dan hangt het verder van je leeftijd en algehele gezondheid af of je eraan overlijdt – en of je op tijd een ziekenhuis bereikt en daar niet wordt geweigerd. Die indicator vind je in kolom 9 van de tabel waar Frits naar verwijst. Wel even zelf sorteren van hoogste (Andorra) naar laagste (China en een paar afgelegen eilandstaatjes).

          Beantwoorden
        • J van Gestel zegt

          3 juni 2021 om 08:51

          Volgens mij kloppen die cijfers niet, in Spanje hebben wij bijna 80.000 geregistreerde corona slachtoffers op een bevolking van 63 miljoen dan wijkt Spanje in het aantal slachtoffers per inwoner niet af toch van Nederland Spanje

          Beantwoorden
      • J van Gestel zegt

        3 juni 2021 om 08:48

        Volgens mij kloppen die cijfers niet, in Spanje hebben wij bijna 80.000 geregistreerde corona slachtoffers op een bevolking van 63 miljoen dan wijkt Spanje in het aantal slachtoffers per inwoner niet af toch van Nederland Spanje

        Beantwoorden
      • Sjoukje zegt

        3 juni 2021 om 13:51

        Vreemde redenering zeg. Jij behoort toch niet tot de Spaanse samenleving als je hier bent? Dát was juist de oorzaak van de hoge besmetting cijfers hier in Spanje namelijk, de familiebijeenkomsten de hartelijke begroetingen met omarmingen en knuffels. Die volksaard hebben Nederlanders niet dus de besmetting deed zich daarom minder voor bij jullie. Verder de vele hoogbejaarden die we hebben in dit gezonde land, ze wonen met hun kinderen en dat verhoogde hun risico. Ik neem mijn petje af voor de Spanjaarden die in deze pandemie ondanks hun volksaard zonder gemekker en geprotesteer zó hun best hebben gedaan!

        Beantwoorden
    • Erika zegt

      3 juni 2021 om 17:30

      Inderdaad, maar dat is natuurlijk een noodgreep omdat men toeristen wil binnenhalen. Eerst was alleen Griekenland zo soepel, dus dan kun je niet achterblijven.

      Beantwoorden
  2. Gert Schreuder zegt

    1 juni 2021 om 20:19

    Nederland is een beetje een vreemd, navelstarend, land. Ze zetten in op vaccinatie maar pakken dat niet ècht adequaat aan. Ik en mijn vrouw zijn nu al maanden gevaccineerd en de vaccinatiegraad in de USA overstijgt, voor zover ik weet, de immunisatiegraad van Nederland, maar het blijft een hoog risico land en uitzonderingen worden (navelstarend) liever niet dan wel gemaakt. Ik zou in november naar Nederland en Duitsland willen reizen voor bezoek aan m’n 94 jarige grootmoeder, kinderen en, voor het eerst, ons kleinkind. Wij zijn al maanden geleden met Pfizer volledig gevaccineerd, maar voor de Nederlandse regering zegt dat niks. Alleen voor Nederlanders in Nederland telt het mee, want door de slechte coördinatie en registratie van gevaccineerden daar, kun je een app downloaden en zo bewijzen? dat je zonder risico bent. Wij kunnen echter geen reis boeken, want het Nederlandse beleid is totaal onvoorspelbaar en een quarantaine adres hebben we sowieso niet en evenmin de tijd om van 3 weken vakantie, de helft opgesloten te zitten.

    Beantwoorden
    • Josephine Nieuwenhuis zegt

      1 juni 2021 om 20:45

      Ik begrijp het ook niet. Echtgenoot kwam twee weken geleden zonder problemen Nederland in ( is Amerikaan en volledig gevaccineerd), na getest te zijn. Maar als ik ( dual citizen, ook volledig gevaccineerd) even terug naar de VS wil, moet ik bij terugkomst in quarantaine? Waarom staan er nergens regels voor volledig gevaccineerde mensen??

      Beantwoorden
      • Stoot Denise zegt

        2 juni 2021 om 08:57

        Wellicht is het de bedoeling dat mensen zelf gaan nadenken en doen wat goed voor hen is ipv slaafs luisteren naar een falend beleid. Ga in Gods naam op bezoek bij wie belangrijk is ( familie, ouders, kinderen) en zeker na vaccinatie is quarantaine grote onzin. Het leven is al veel te kort.

        Beantwoorden
    • Josephine Nieuwenhuis zegt

      1 juni 2021 om 20:46

      Ik begrijp het ook niet. Echtgenoot kwam twee weken geleden zonder problemen Nederland in ( is Amerikaan en volledig gevaccineerd), na getest te zijn. Hem werd niets gevraagd en niets verplicht. Maar als ik ( dual citizen, ook volledig gevaccineerd) even terug naar de VS wil, moet ik bij terugkomst in quarantaine? Waarom staan er nergens regels voor volledig gevaccineerde mensen??

      Beantwoorden
    • Ingeborg zegt

      1 juni 2021 om 21:01

      En dan nog het volgende probleem: welk buitenlands vaccinatie document accepteren ze in Nederland? Hoe krijgen we dat document geregistreerd in Nederland zodat we hier, indien noodzakelijk, aan kunnen tonen dat we gevaccineerd zijn? Ik heb de vraag gesteld bij het rivm en heb een case nummer..maar na ruim een maand nog altijd geen antwoord. Echt vervelend.

      Beantwoorden
      • Gea zegt

        1 juni 2021 om 22:31

        Daar ben ik ook benieuwd naar. Onze zoon studeert in Nederland maar is in the VS gevaccineerd toen hij hier op bezoek was. Dus hoe krijgt hij zijn Amerikaanse vaccinatie bewijs overgezet zodat hij in Nederland ook aan kan tonen dat ie gevaccineerd is?

        Beantwoorden
        • Stoot Denise zegt

          2 juni 2021 om 09:23

          Mij lijkt dat het bewijs van het Amerikaanse CDC ook in NL geaccepteerd zal worden en niet vertaald hoeft te worden?

          Beantwoorden
      • Annemiek quanjer zegt

        3 juni 2021 om 10:05

        En dit heeft ook gevolgen voor de statistieken. Er zijn vele Nederlanders in het buitenland gevaccineerd, maar die komen niet terecht in de statistieken van Nederlanders die zijn gevaccineerd en mogelijk zelfs geregistreerd als viruswappies. Mijn huisarts geeft het niet door aan de RIVM en zelf heb ik het geprobeerd, maar geen reactie

        Beantwoorden
    • Carla zegt

      1 juni 2021 om 21:30

      Dat hoeft niet, u valt onder de uitzonderingen. Geen quarantaine, ik heb gisteren met RIVM gebeld.
      Zie hier
      https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/reizen-en-vakantie/in-thuisquarantaine-bij-aankomst-in-nederland/uitzonderingen-op-de-quarantaineplicht

      https://www.government.nl/binaries/government/documents/publications/2021/05/26/quarantine-declaration/quarantine-declaration-en-20210528.pdf

      Beantwoorden
      • Melle zegt

        3 juni 2021 om 08:37

        Dank u wel!

        Beantwoorden
      • Baukje zegt

        3 juni 2021 om 17:41

        Graag krijg ik van u het RIVM tel nummer, mijn ned partner is in Fr gevaccineerd en wil dit in Ned laten registreren. rIVM gemaild weken geleden, geen reaktie

        Beantwoorden
        • Carla zegt

          5 juni 2021 om 20:41

          08001351
          Ik weet niet of dat lukt vanuit het buitenland

          Beantwoorden
    • Anneloes zegt

      1 juni 2021 om 22:14

      Precies, dit beleid raakt kant noog wal. Dit is vanaf dag 1 van de Corona pandemie het geval geweest. Mondkapjes plicht was en is nog niet nodig volgens RIVM. Ik woon in Zuid Afrika, al meer dan een jaar ijs mondkapje verplicht en het gaat hier heel goed met de aantallen!

      Beantwoorden
    • Jan de Ruiter zegt

      1 juni 2021 om 22:29

      Maar de VS staat nu toch niet maar op de zeer hoog risicolijst nu? Dan is het toch alleen een “dringend advies”? Of mis ik iets?

      Beantwoorden
    • Menno zegt

      2 juni 2021 om 18:18

      De Verenigde Staten staan niet op de lijst van landen waarvoor quarantaine verplicht is bij aankomst in Nederland. Quarantaine wordt slechts dringend geadviseerd en niet gecontroleerd.

      Beantwoorden
    • Menno zegt

      2 juni 2021 om 18:46

      De Verenigde Staten staan niet op de lijst van landen waarvoor bij aankomst in Nederland quarantaine verplicht is. Quarantaine wordt slechts dringend geadviseerd en niet gecontroleerd. Bij aankomst in Duitsland uit de Verenigde Staten of Nederland vrijwaart een vaccinatiebewijs van de quarantaineplicht.

      Beantwoorden
    • Teuni zegt

      3 juni 2021 om 23:35

      Je hoeft helemaal niet in quarantaine want Spanje behoort niet tot de hoog risico landen. Deze week heb ik dit nagevraagd bij de ambassade en bevestigd gekregen. Zodoende kon ik voor 3 dagen deze week naar Nederland reizen. Dus je kunt gewoon een reis boeken als je dat wilt

      Beantwoorden
  3. Jeanette zegt

    1 juni 2021 om 20:20

    Ik zou willen dat nu eens duidelijk werd weergegeven dat reizen binnen en buiten de EU andere regels heeft. De wereld is groter dan Europa!!! Het is een eindeloos doorklikken van uitzonderingen en varianten. Zo vreselijk onoverzichtelijk. De engelse tekst is nu ook beschikbaar, weer klikken naar een andere pagina…. De Nederlandse overheid zou dit allemaal eens moeten stroomlijnen, en net als
    hun buitenlands reisadvies. Kijk eens hoe andere landen, bv de UK dit soort dingen doen om daarvan te leren ipv van zo krom te communiceren

    Beantwoorden
    • Edwin Scheepmaker zegt

      1 juni 2021 om 21:04

      Nu alle corona-regels afschaffen lijkt me een mooie manier van stroomlijnen.

      Beantwoorden
      • Marie Henriette zegt

        2 juni 2021 om 14:33

        Precies, dat gedoe. Als ik ziek zou zijn, ga ik naar een dokter. Als ik gezond ben, ga ik uiteraard niet naar de dokter. En dan: In de grondwet staat dat je vrij bent in je keuzes. Dus zijn er hele volksstammen die zich nog nooit hebben laten vaccineren, niet voor welke BKTP of hoe dat ding ook heette, dan ook. Waarom zou ik dan niet de vrijheid hebben om te besluiten niet te laten testen noch te vaccineren.

        Beantwoorden
        • Menno zegt

          2 juni 2021 om 18:54

          Het zijn mondkapjes, geen oogkleppen. Draag ze op de juiste manier en zie in de media hoeveel mensen in India ziek naar de dokter willen gaan en op straat in de rij wachtenden sterven.

          Beantwoorden
          • Edwin Scheepmaker zegt

            11 juni 2021 om 16:37

            Beste Menno,

            om maar bij een inhoudelijke reaktie te blijven, kijk zelf eens, met het mondkapje op de juiste plek (…) in een wetenschappelijk artikel, bij voorbeeld:

            De eerste versie van het rapport direkt bij de WHO: https://www.who.int/bulletin/online_first/BLT.20.265892.pdf

            Meer recent: https://covid19.elsevierpure.com/de/publications/assessing-mandatory-stay-at-home-and-business-closure-effects-on-

            ofwel: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/eci.13484

    • Stoot Denise zegt

      2 juni 2021 om 09:04

      Daar heb je gelijk in. Ik heb net twee uur zitten klikken om uit te vinden hoe ik vanuit de US naar NL en terug met een saliva test kan reizen. Het is belachelijk dat een test meer dan $120 kost en op de terugweg weer eu140+ moet kosten. En wat is er gebeurd met onze samenleving dat je als gezond mens voor zoveel geld moet aantonen dat je niet ziek bent. De dwang die hieromheen zit voelt verkeerd.

      Beantwoorden
      • Sietske zegt

        2 juni 2021 om 12:50

        ‘En wat is er gebeurd met onze samenleving dat je als gezond mens voor zoveel geld moet aantonen dat je niet ziek bent.’

        Je slaat de spijker op z’n kop!

        Beantwoorden
        • Menno zegt

          2 juni 2021 om 18:56

          Wat er gebeurd is? Er is een heel grote epidemie uitgebroken over de hele wereld. Dat is er gebeurd.

          Beantwoorden
    • Stoot Denise zegt

      2 juni 2021 om 09:05

      Daar heb je gelijk in. Ik heb net twee uur zitten klikken om uit te vinden hoe ik vanuit de US naar NL en terug met een saliva test kan reizen. Het is vreemd dat een test meer dan $120 kost en op de terugweg weer eu140+ moet kosten. En wat is er gebeurd dat je als gezond mens voor zoveel geld moet aantonen dat je niet ziek bent.

      Beantwoorden
  4. Norbert Van De Coevering zegt

    1 juni 2021 om 20:21

    De websites zijn nog steeds zeer verwarrend. Zowel de VS als Oman staan niet op de zeer hoog risico lijst, maar als je de reischeck doet op https://reizentijdenscorona.rijksoverheid.nl/nl staat er nog steeds dat je in quarantaine moet. Maar die is dan toch alleen dringend aangeraden? De sneltest is wel weg.

    Beantwoorden
    • Twan Laan - Secretaris SNBN zegt

      4 juni 2021 om 06:15

      Bij de reisadviezen staat inderdaad “Na aankomst in Nederland gaat u 10 dagen in quarantaine”, ongeacht of het hier een plicht of een dringend advies betreft. SNBN heeft gisteren nogmaals bij de overheid aangedrongen op correcte informatieverstrekking, de huidige formulering brengt mensen in onzekerheid.

      Beantwoorden
      • Carla zegt

        6 juni 2021 om 22:29

        Er zijn uitzonderingen
        Noodzakelijk familiebezoek
        De uitzondering is bedoeld voor bezoek aan eerstegraads- of tweedegraadsfamilieleden.
        De uitzondering geldt voor:
        familie uit het buitenland die naar Nederland reist;
        inwoners van Nederland die familie in het buitenland bezoeken en weer terugkeren naar Nederland.
        Noodzakelijk familiebezoek is bijvoorbeeld hereniging met familieleden na langdurige gescheiden te zijn door de COVID-19 pandemie of een bezoek aan een ziek familielid.
        Daarnaast geldt de uitzondering ook voor aanverwanten, zoals schoonouders, schoondochters en –zonen, schoonzussen en zwagers en stiefbroers en –zussen.

        Beantwoorden
  5. Nelleke Pruijs zegt

    1 juni 2021 om 20:23

    Ik had begrepen dat ook voor hoogrisicolanden, waaronder Italië met uitzondering van Sardinië, geldt dat je PCR test moet hebben bij terugkeer naar Nederland. Dat is in dit land bijna niet te krijgen wegens overbelasting van de labo’s. Een gewone sneltest, de antigeentest, die wel overal te verkrijgen is, zou niet gelden. Bovendien zou Nederland een Italiaans vaccinatiebewijs niet accepteren.

    Beantwoorden
    • Twan Laan - secretaris SNBN zegt

      5 juni 2021 om 11:04

      Inderdaad is bij inreis (of bij boarding, als je vliegt) een negatieve PCR-test te tonen die max. 72 uur oud is bij aankomst in Nederland. Daarmee is Nederland overigens geen uitzondering, heel veel landen verlangen dat. Tot voor kort was er zelfs een dubbele testplicht als je vloog – die is per 1 juni afgeschaft en per 4 juni moeten ook de airlines dat weten, want in de nacht van 3/4 juni is dit in de IATA-database opgenomen.
      Nederland maakt op dit moment geen uitzonderingen voor gevaccineerden. De wet van 1 juni biedt de minister wel de uitdrukkelijke mogelijkheid om dat te doen (en SNBN heeft daar ook op aangedrongen, en België, Frankrijk, Zwitserland en Duitsland zijn inmiddels zover), maar hij heeft ervoor gekozen om daar op dit moment geen gebruik van te maken.

      Beantwoorden
      • Kem zegt

        8 juni 2021 om 19:37

        Dit zijn volgens de ADAC de landen die bij aankomst uitzonderingen voor gevaccineerden maken: Denemarken, Frankrijk (vanaf 9 juni), Griekenland, Kroatië, Oostenrijk, Portugal (alleen Madeira), Zwitserland (heeft helemaal geen inreisbeperkingen), Spanje en Turkije. Volgens het Duitse ministerie van BZ o.a. ook nog de volgende landen in Europa: Cyprus, Estland, Letland, Litouwen, Moldavië, Slovenië, Tsjechië en IJsland.
        Voor België gaat het nog ongeveer een week duren.

        Beantwoorden
  6. Kees K zegt

    1 juni 2021 om 20:35

    Hoeveel uren mogen er nu zitten tussen het moment van de test en het vertrek naar NL? Is dat nog steeds 72 uur?

    Beantwoorden
    • Heleen zegt

      1 juni 2021 om 20:57

      Ja, 72 uur, klopt!

      Beantwoorden
  7. Heleen zegt

    1 juni 2021 om 20:39

    Het is een wirwar van informatie met tegenstellingen. Duidelijke informatie omtrent reizen vanuit de VS naar NL is er niet. Toch maar een negatieve test uitslag meenemen + vaccinatiekaart om zeker van boarden te zijn, 5 dagen quarantaine ‘aanhouden’ en dan maar zien hoe het gaat?? 30 Juni alles weer veranderen en dan mag vast alles ineens weer zonder regels..
    Anyhow, dank SNBN voor alle hulp en vertegenwoordiging!

    Beantwoorden
    • Armin zegt

      2 juni 2021 om 06:08

      De Nlse website is inmiddels helder: Voor USA reizigers, maximaal 72 uur van te voren een (RT-)PCR test of de Abbott ID Now NAAT test (zelfde als voor reis naar o.a. Hawaii) en geen quarantaine. Ook geen vaccinatiebewijs nodig.

      Je moet wel Nederlander zijn of onder de andere uitzonderingen van de nog steeds geldende inreisverbod uitzonderingen vallen.

      Beantwoorden
  8. Susan zegt

    1 juni 2021 om 20:41

    Bespottelijk. Ik vraag me trouwens ook af hoe mijn vriend en ik moet aantonen dat we een relatie hebben. Wij zijn niet getrouwd maar hij komt wel met me mee vanuit de VS eind deze maand. Een afschrift van een gezamenlijke bankrekening misschien?

    Beantwoorden
    • Armin zegt

      2 juni 2021 om 06:12

      Onderschat dat niet. Wellicht dat men inmiddels beter geolied is, maar de vorige keer waren de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen nog zo paranoïde dat onze eigen net geboren zoon met geen NL paspoort (want consulaten dicht) pas mee mocht na 45 minuten in de wacht te hebben gestaan met bellen naar Nederland. Idem met het getrouwde (!) stel naast ons. Geen papierwerk, betekende bellen en in de wacht staan met alle stress van dien.

      Mijn advies dus: zoekt dit NU uit, en vraagt dit zowel aan Nederland en aan de luchtvaartmaatschappij. Ga er NIET van uit dat men het op de luchthaven wel weet. Ga er niet van uit dat het wel goed zal komen zonder moeite van jou …

      Beantwoorden
    • Stoot Denise zegt

      2 juni 2021 om 09:08

      Er staat nu iets voor partner in langdurige relatie op de NL site. Je moet een verklaring ondertekenen en bewijzen dat je meer san 3 maanden in relatie bent. Etc. Veel succes !

      Beantwoorden
      • Carla zegt

        5 juni 2021 om 20:42

        Kunt u mij de link geven waar dit staat. Dank

        Beantwoorden
  9. Jeannette Janssen zegt

    1 juni 2021 om 20:43

    Bedankt SNBN. Helaas werken de nieuwe regels nog niet voor mij, in Canada (“hoog-risico land”). Mijn 86-jarige ouders in Nederland zouden zo graag mij en hun kleinkind zien! En dan te bedenken dat ik wel zou mogen komen als ik door die stomme 10-jaar regel waar ik niets van wist niet mijn kans was misgelopen op dubbele nationaliteit!

    Beantwoorden
    • Bart Wensink zegt

      1 juni 2021 om 20:53

      Er is geen ander land te bekennen die het zo moeilijk mogelijk kan maken met betrekking tot dubbele nationaliteit, coronavirus en je noemt maar op!

      Beantwoorden
    • Stoot Denise zegt

      2 juni 2021 om 09:30

      Bel eens met de ambassade of er uitzonderingen zijn. Misschien op humanitaire gronden vanwege vergevorderde leeftijd van je ouders? Of via een ander land vliegen? 🤞

      Beantwoorden
    • Menno zegt

      2 juni 2021 om 19:00

      Canada staat niet op de lijst van landen waarvoor bij aankomst in Nederland een quarantaineplicht geldt. Quarantaine wordt slechts dringend aangeraden en niet gecontroleerd.

      Beantwoorden
  10. Andrea van de Kleut zegt

    1 juni 2021 om 21:31

    De laatste keer dat ik naar Nederland ben gereisd, was oct/nov 2020. toen had ik alleen nog een negatieve test nodig , binnen 1 week van afreis en de Quaranteine was toen 10 dagen ( ahum, bij family thuis). Het lijkt erop dat alleen de sneltest weg is die toen nog niet eens gelde. dus er is feitelijk niks verandert voor mij , alleen nu een 3 daagse negatief test and de belofte van 5 dagen quarantene? Niet dat ik nu nodig moet gaan reizen, maar in de toekomst denk ik weer terug naar Nederland to re-immiegreren. dus dan kan alles weer heel anders zijn . Wel zal ik me moeten gaan verdiepen nu, hoe ik weer terug naar nederland kan komen en blijven wonen ten minste 6/9 maanden uit het jaar. LOL maar ik heb een NL paspoort , dus dat is makelijker dan anderen .

    Beantwoorden
  11. Annette Dorrepaal zegt

    1 juni 2021 om 21:53

    Ja! Ik woon in Canada, ben nederlandse, gevaccineerd, maar mag de EU niet binnenreizen omdat ik geen kind, moeder, grootmoeder, geliefde, echtgenote ben, en ik mijn enige familie die ik heb wil bezoeken, en een zusje met Parkinson. Mag ook geen dubbele nationaliteit omdat ik niet getrouwd ben!!! Het begint langzamerhand te lijken op discriminatie tegen alleenstaanden!

    Beantwoorden
    • Armin zegt

      2 juni 2021 om 06:17

      Als je Nederlander bent mag je wel binnenreizen. Dus ik vermoed dat je ex-Nederlander bent?

      Dat is niet vervelend bedoeld, maar maakt juridisch wel uit. Canadese staatsburgers met geen juridische binding met Nederland, mogen inderdaad de EU niet in.

      Je kunt eventueel een uitzondering aanvragen. Als ex-Nederlander en biologische zus van een staatsburger van 97 met Parkinson, heb je kans dat men het toewijst. Zekera ls je gevaccineerd bent en een test ondergaat. Op de website staan details hoe dat aan te vragen.

      Beantwoorden
  12. WV zegt

    1 juni 2021 om 22:33

    Oftewel, ondanks de conclusie van de Europese Unie dat volledig gevaccineerde mensen (o.a. uit Amerika) geen risico meer vormen als reiziger, en het akkoord dat Europa de grenzen voor deze mensen zsm weer open gaat stellen, verandert Nederland praktisch gezien vrijwel niks aan haar inreis-eisen. Wat blijft over: een wirwar van eisen, uitzonderingen, lijstjes die niet meer up-to-date zijn, uitzonderingen op uitzonderingen, en zowel de Engelse als de Nederlandse sites bevatten andere, mogelijk tegenstrijdige, informatie. Het blijft verbazingwekkend hoe de Nederlandse overheid alles het liefst zo complex maakt en Nederlanders in het buitenland — die alles volgens de regels proberen te doen — het leven zuur maakt.

    Beantwoorden
  13. Henk van Voorthuizen zegt

    1 juni 2021 om 22:56

    Tien jaar geleden ben ik mijn Nederlanderschap kwijtgeraakt toen ik Amerikaans staatsburger werd. Ik ben in Februari volledig gevaccineerd. Ben ik nu welkom in Nederland?

    Beantwoorden
    • Jennifer Ballentine zegt

      2 juni 2021 om 03:27

      Je kan NL pas weer binnenkomen als het land geopend wordt voor Amerikanen. Echt heel schandalig hoe moeilijk NL het maakt voor mensen die de Amerikaanse nationaliteit hebben gekregen. Mijn zus is in dezelfde boot. Onze moeder is 90 geworden in December en mijn zusje mag NL niet binnen. Ik heb mijn NL nationaliteit kunnen houden, toen ik Amerikaanse werd, maar dat was niet makkelijk. Hiermee heb ik het geluk dat ik heen er weer heb kunnen reizen om onze moeder te zien. Ben twee keer geweest in 2020 in de zomer en de winter. Geen test nodig, en alleen maar een recommendatie van quarantaine.

      Beantwoorden
      • Stoot Denise zegt

        2 juni 2021 om 09:39

        Dat alle mensen nog niet massaal in opstand zijn gekomen tegen deze draconische toestanden (lockdowns, closings, zwarte maskers, reisverbod etc) is een raadsel. Albanië is open en wellicht spoedig meer landen-? Dan met de trein naar NL. 🤞🙏

        Beantwoorden
      • Regina Kuijper zegt

        3 juni 2021 om 03:18

        Interessant! Hoe heb je je Nederlandse nationaliteit dan kunnen behouden? Ik zou graag willen weten door wat voor hoepels je heen moest.

        Beantwoorden
  14. Bart zegt

    2 juni 2021 om 05:50

    Geachte SNBN,

    Heb ik het juist dat ik hier een -geheel nieuw- argument zie voor het toestaan van de dubbele nationaliteit? Een argument dat we nog niet hadden onderkend?

    Nederlanders die tevens de nationaliteit van het woonland hebben, kunnen doorgaans veel makkelijker reizen tussen Nederland en het woonland (!)

    Hartelijke groet, Bart.

    Beantwoorden
    • Twan Laan - Secretaris SNBN zegt

      4 juni 2021 om 06:21

      Beste Bart,
      SNBN heeft dit argument al vanaf het begin van de pandemie onderkend. Sinds het begin van de Covid-19-epidemie in maart 2020 zijn er reisregels van kracht met uitzonderingen voor mensen met de Nederlandse nationaliteit. Niet alleen door Nederland, ook bijvoorbeeld Duitsland heeft voorjaar 2020 een (tijdelijke) regeling gehad dat transietreizen door Duitsland alleen toegestaan was voor een reis naar een land waar je inwoner of staatsburger van bent.

      Beantwoorden
  15. Sietske zegt

    2 juni 2021 om 11:36

    ‘Alle regels gelden dus ook voor gevaccineerden. We zullen bij de overheid er op blijven aandringen dat dit – in het huidige landschap – een te streng beleid is.’

    Niet iedereen kan of wil zich laten vaccineren. Ik hoop dat the SNBN zich realiseert dat aandringen op verschillende maatregelen voor gevaccineerden en ongevaccineerden een ethisch mijnenveld is.

    Beantwoorden
    • Twan Laan - Secretaris SNBN zegt

      4 juni 2021 om 06:32

      Beste Sietske,
      We weten dat niet iedereen zich wil of kan laten vaccineren en we begrijpen ook dat deze mensen zich achtergesteld voelen.
      Desondanks: SNBN krijgt vanuit de achterban enorm veel vragen over uitzondering voor gevaccineerden – en onbegrip als we antwoorden dat Nederland geen uitzonderingen maakt voor gevaccineerden. Daarom stellen we ons op het standpunt dat beperkingen niet mogen gelden als daar geen dringende noodzaak voor is. Als en zolang de beperkingen noodzakelijk zijn voor bepaalde bevolkingsgroepen en in redelijkheid niet nodig zijn voor bepaalde andere bevolkingsgroepen, stellen we ons op het standpunt dat er uitzonderingen worden gemaakt. We begrijpen dat het vervelend is dat de beperking dan niet direct voor iedereen kan worden opgeheven en houden uiteraard in de gaten dat dat alsnog gebeurt zodra het in redelijkheid mogelijk is.

      Beantwoorden
  16. Menno zegt

    2 juni 2021 om 16:00

    In het algemeen is het verstandig om geen vlucht rechtstreeks naar Nederland te boeken, want Nederland geeft nog steeds vrijwel de hele wereld de kleur van het koningshuis. Toen ik een paar maanden terug checkte, was Zwitserland een goede keuze (ook omdat mijn zoon daar woont, maar dat is bijkomstig), want dat land treft alleen lastige maatregelen voor reizigers uit landen waar de besmettingsgraad nog hoger is dan ter plekke. Vanaf Zwitserland neem je dan de trein naar onze contreien. Wel checken welke eisen Duitsland stelt, want daar kom je doorheen met die trein (tenzij je via Parijs of Luxemburg gaat), maar Duitsland is steeds soepel geweest (en is dat nog steeds) met transit-reizigers: nu 48 uur zonder testen of quarantaine.

    Beantwoorden
    • Kem zegt

      2 juni 2021 om 21:09

      Een alternatief voor Zwitserland is Polen. Geen test meer nodig direkt na een volledige vaccinatie. De treinreis naar Nederland duurt wel duidelijk langer als vanuit Zwitserland.
      Voor Duitsland is ook geen test nodig vanaf twee weken na een volledige vaccinatie.

      Beantwoorden
    • Ad zegt

      3 juni 2021 om 06:57

      op 22 April via een vlucht rechtstreeks naar Schiphol gevlogen, geen probleem met binnenkomst.
      was op dat moment ruim 14 dagen volledig gevaccineerd maar dat speelde toen nog niet, zolang je maar een negatieve 72 uur voor vlucht PCR test kunt overleggen met 24 uur voor vlucht sneltest of een 24 uur PCR ($150) test voorgaand aan de vlucht.
      Ik kon een bedrijf in de US vinden wat de 24 uur voor vlucht PCR test aanbood. Na aankomst in NL meteen naar ouders en daar verbleven, quarantaine is een advies en wordt nergens getest.
      Na 5 dagen een GGD (gratis) test gedaan om zeker te zijn, vervolgens 72 voor terugvlucht naar San Francisco weer een PCR test gedaan (euro125).
      Kost geld maar het was allemaal geen probleem, ik lees hierboven van velen die lijken te denken niet te kunnen reizen maar zolang je nog het Nederlandse paspoort hebt is dit geen probleem zolang je maar de negatieve test kunt overleggen (is het logisch?…natuurlijk niet want ik woon in hetzelfde land en alle Amerikanen mochten niet naar Nederland, maar erg blij om mijn 80+ ouders te kunnen bezoeken daar er zich teveel medische problemen voordoen).

      Aanvraag om Amerikaans staatsburger te worden is in behandeling, heb daar nooit interesse in gehad daar ik naast stemmen geen voordeel zag.
      Mijn vrouw is Amerikaanse dus zolang ik mijn Nederlandse paspoort maar op tijd vernieuw verlies ik mijn Nederlands paspoort niet. Nu maar hopen dat er geen wet wijzigt waar ik geen weet van hebt want heb ondertussen wat schrijnende gevallen gelezen wat mij al die jaren heeft weerhouden de aanvraag in gang te zetten en ik wil zeker niet mijn Nederlands paspoort verliezen.

      Beantwoorden
      • Armin zegt

        3 juni 2021 om 07:27

        Let wel, op 22 april was quarantaine inderdaad juridisch nog enkel een advies, maar sinds 15 mei (of iets rond die datum) is het wél in de wet verankerd en kan niet naleven je in theorie zelfs een strafblad opleveren! In hoeverre dit nageleefd wordt is uiteraard de vraag.
        Ook zijn de concrete voorwaarden van de quarantaine aangescherpt, en wat daarvoor als quarantaine geaccepteerd werd (bepaald bezoek ontvangen) mag nu ook niet meer.

        Gelukkig is er door de enorme kritiek daarop, meteen al een aanscherping gekomen, waardoor deze nu echte verplichting enkel voor ‘zeer’ hoge risicolanden is.

        Maar lees dus voor aankomst goed de regels na en kijk of jouw land onder die selecte groep landen valt. De USA overigens niet, maar andere meelezers kunnen beter even controleren.

        Beantwoorden
        • Twan Laan - Secretaris SNBN zegt

          4 juni 2021 om 06:37

          Beste Armin, ik ben zo vrij je reactie op een aantal punten aan te vullen.
          De quarantaine is sinds 1 juni verplicht voor reizigers die zich 10 dagen direct voor inreis in een zeer hoogrisicogebied hebben opgehouden. Binnen Europa zijn dat op dit moment (alleen) Zweden, Cyprus, Litouwen. Buiten Europa o.a. Latijnsamerikaanse landen, Bahrein, Malediven, India en Zuid-Afrika.
          Reizen via een ander Europees land “helpt” niet, zolang je ergens in de 10 dagen voorafgaand aan het moment van inreis in Nederland in een zeer hoogrisicogebied bent geweest. Je zult minstens 10 dagen onafgebroken buiten de zeer hoogrisicogebieden moeten zijn geweest om Nederland zonder verplichte quarantaine te kunnen inreizen.
          (en: de verplichting geldt voor zeer hoogrisicolanden. Niet voor zeer hoge risicolanden. Dat is een subtiel verschil: Zwitserland is geen zeer hoogrisicoland maar voor Nederland beslist wel een zeer hoog risicoland 😉 )

          Beantwoorden
        • Carla zegt

          7 juni 2021 om 19:13

          Er zijn uitzonderingen. Het RIVM wees mij hierop. Ik wilde het uitzoeken voor het bezoek vsb mijn familie. U hoefde dus niet in quarantaine.
          Noodzakelijk familiebezoek
          De uitzondering is bedoeld voor bezoek aan eerstegraads- of tweedegraadsfamilieleden.
          De uitzondering geldt voor:
          familie uit het buitenland die naar Nederland reist;
          inwoners van Nederland die familie in het buitenland bezoeken en weer terugkeren naar Nederland.
          Noodzakelijk familiebezoek is bijvoorbeeld hereniging met familieleden na langdurige gescheiden te zijn door de COVID-19 pandemie of een bezoek aan een ziek familielid.
          Daarnaast geldt de uitzondering ook voor aanverwanten, zoals schoonouders, schoondochters en –zonen, schoonzussen en zwagers en stiefbroers en –zussen.

          Dus na langdurige scheiding door Covid.
          https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/reizen-en-vakantie/in-thuisquarantaine-bij-aankomst-in-nederland/wanneer-niet-in-thuisquarantaine

          En dit formulier

          https://www.government.nl/binaries/government/documents/publications/2021/05/26/quarantine-declaration/quarantine-declaration-en-20210528.pdf

          Beantwoorden
          • Peter van Dosselaar zegt

            20 juli 2021 om 17:30

            Zo heb ik het ook begrepen. Op dit formulier vul als reden in “Noodzakelijk familiebezoek” en vult in bij “en kan als het nodig is het volgende bewijsdocument laten zien” gewoon : N.V.T.

            Je hoeft namelijk niet met bewijzen te komen dat je familielid ziek is, of dat je je familie al meer als een jaar niet gezien hebt.

  17. Twan Laan - Secretaris SNBN zegt

    3 juni 2021 om 07:46

    Op dit moment stellen we vast, dat de IATA database, die door de luchtvaartmaatschappijen wordt gebruikt, nog niet over de gewijzigde reisregels beschikt. In het bijzonder is de “sneltestplicht” nog steeds vermeld voor vliegreizen vanuit vrijwel alle landen. Dat betekent dat het mogelijk is dat reizigers geweigerd worden als ze geen sneltest hebben, zelfs al is de sneltestplicht officieel niet meer op hen van toepassing.
    – SNBN heeft de overheid zojuist verzocht om IATA met spoed te informeren over de geldende regels.
    – Ga je binnenkort vliegen: check absoluut met je airline over de regels die zij hebben!

    Beantwoorden
    • Twan Laan - Secretaris SNBN zegt

      4 juni 2021 om 06:39

      In de nacht van 3 op 4 juni 2021 heeft de IATA haar database geactualiseerd met de inreisregels die sinds 1 juni 2021 voor Nederland gelden. Aangezien airlines zich in de regel zeer strikt oriënteren aan de gegevens in de IATA database, is het te verwachten dat de airlinemedewerkers bij het boarden op de hoogte zijn van de juiste regels en men niet ten onrechte geweigerd wordt.
      Desondanks: ga je naar Nederland vliegen, dan is het altijd verstandig om even met je airline te checken over de geldende regels. Uiteindelijk zal de airline bepalen of je mag instappen of niet.

      Beantwoorden
  18. Marijke zegt

    3 juni 2021 om 13:47

    Nederland zegt dat Noorwegen een hoog risico land is maar er zijn bijna geen besmettingen daar. Zeker niet in vergelijking met Nederland. De Noren zijn strenger met hun regels maar dat betekent niet dat ze een hoog risico land zijn. Misschien beter onderzoeken….

    Beantwoorden
    • Jasper zegt

      5 juni 2021 om 02:17

      Op het NOS journaal zeiden ze vandaag dat een land kleur code geel heeft als er minder dan 150 besmettingen zijn per 100.000 inwoners in de laatste 14 dagen. In de VS waren er 71 besmettingen en in Noorwegen waren er 140 besmettingen per 100.000 in in de laatste 14 dagen. Beide landen zouden nu geel moeten zijn. Het lijkt erop dat alleen de kleur codes voor de zuid Europese landen bijgewerkt worden. Ik zou graag een uitleg zien van de Rijksoverheid waarom ze hun eigen regels niet toepassen.

      Beantwoorden
      • Twan Laan - secretaris SNBN zegt

        5 juni 2021 om 10:59

        Beste Jasper,
        De uitspraak op het NOS-journaal is sterk vereenvoudigd. Inderdaad is een 14-dagen-incidentie van minder dan 150 een belangrijk criterium, maar niet het enige. In de toelichting op de laatste lijst van landen staat, wat dat voor criteria zijn. Voor landen buiten de EU/EU+ worden andere criteria gebruikt dan voor landen binnen de EU/EU+. Bovendien wordt de lijst niet dagelijks aangepast. Zie https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-28058.html

        Beantwoorden
  19. Rik Bakker zegt

    3 juni 2021 om 17:03

    Ik ben woonachtig in Chili, en dit staat ook op de lijst van hoog risico landen. En zou graag voor familie bezoek een aantal weken naar Nederland gaan, ware het niet dat je verplicht minimaal 5 dagen in quarantaine moet gaan op eigen kosten. Voor een reis naar Nederland voor 14 dagen heeft dat dus geen zin, en om dan die 5 dagen te moeten bivakkeren in een hotel zie ik helemaal niet zitten. Ik kan ook niet bij familie verblijven, ze hebben de ruimte niet, en ook omdat we daar geen van allen op zitten te wachten dat ik met mijn partner bij hun zou verblijven. Nu wil het feit dat we beiden volledig gevaccineerd zijn met het Pfizer vaccin, je volgens deze regels nog steeds in quarantaine moet bij aankomst. En doordat de site van de Rijksoverheid en het RIVM geen duidelijke vermelding geeft als je volledig gevaccineerd bent of je nu wel of niet in quarantaine moet, heb ik gisteren het RIVM maar gebeld, om mijn vraag beantwoord te krijgen of nu wel of niet in quarantaine moet bij aankomst. Er werd me verteld dat tot 1 juli je dan alsnog in quarantaine moet, en dat per 1 juli het vaccinatie paspoort wordt ingevoerd en dat er dan ook een beslissing wordt genomen of volledig gevaccineerden die uit een hoog risico gebied komen, dan wel of niet in quarantaine moeten. Dus ik zou zeggen, wacht het even af tot 1 juli en houd de sites van de Rijksoverheid en het RIVM in de gaten.

    Beantwoorden
    • Twan Laan - Secretaris SNBN zegt

      4 juni 2021 om 06:42

      Beste Rik, je hebt gelijk: vanuit Chili geldt sinds 1 juni een quarantaineplicht. Daarvoor zijn wel uitzonderingen in schrijnenden gevallen, maar vakantie valt daar bv. niet onder.
      SNBN houdt de situatie rond de reisregels nauwkeurig in de gaten en we zullen via website en nieuwsbrief informeren zodra we van veranderingen op de hoogte zijn (en het kan dan vaak nog enkele dagen duren voordat rijksoverheid.nl actueel is, hebben we de afgelopen dagen proefondervindelijk vastgesteld…)

      Beantwoorden
  20. Carla van Vlaanderen zegt

    3 juni 2021 om 20:10

    Het telefoonnummer 116117 in Duitsland, opgegeven door de Rijksoverheid als hulp bij het vinden van PCR-testlocaties in Duitsland weet van niets en kan niet helpen.
    Op 31 mei vertrokken vanuit Italië, volledig Pfizer gevaccineerd, voor werkbezoek in München om daarna door te rijden met de auto naar Nederland voor familiebezoek (eerste kleinkind dat inmiddels bijna kan lopen).
    De nieuwe PCR eis is nogal lastig, maar het is vooral heel vervelend dat de informatie van de overheid niet juist blijkt te zijn.

    Beantwoorden
    • Twan Laan - Secretaris SNBN zegt

      4 juni 2021 om 06:47

      Beste Carla, we geven het door aan de Nederlandse overheid. rijksoverheid.nl geeft gelukkig ook nog andere methodes om een testplek te vinden in Duitsland, ik raad je aan om via de website van het Robert Koch Institut https://tools.rki.de/PLZTool/en-GB te oriënteren naar een testplek of anders gewoon even een apotheek binnen te lopen en daar je licht op te steken.

      Beantwoorden
      • Twan Laan - Secretaris SNBN zegt

        7 juni 2021 om 16:16

        Beste Carla,
        Ik krijg zojuist te horen van mijn contactpersoon dat de betreffende informatie op de website van de Nederlandse ambassade in Berlijn is aangepast naar aanleiding van je bericht.

        Beantwoorden
  21. Danny zegt

    4 juni 2021 om 18:12

    Lekker onduidelijk.
    Staat nergens iets over de quarantineplicht op de rijksoverheid site wat vanaf 1 Juni zal veranderen.

    Beantwoorden
    • Twan Laan - secretaris SNBN zegt

      5 juni 2021 om 10:53

      Hier https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/reizen-en-vakantie/in-thuisquarantaine-bij-aankomst-in-nederland staat aardig wat informatie, hoop dat je daarmee vindt wat je zoekt!

      Beantwoorden
  22. Trudy van Loon zegt

    6 juni 2021 om 10:57

    Wij hier in Oostenrijk ook. Velen zijn al gevaccineerd, zelfs is nu hier de jeugd vanaf 18 al aan de beurt. Oostenrijk heeft 230 besmettingen per dag en Salzburg is zelfs al groen. Maar toch kleurt Oostenrijk nog op Oranje voor NL… Ook strenge mondkapjes plicht en alles gehad, daarom ook lage cijfers.
    Vreemd dat Oostenrijk dan nog steeds oranje kleurt, zelf laten ze alkes al los, zonder strenge maatregelen.

    Beantwoorden
    • Kem zegt

      8 juni 2021 om 19:09

      Dat ligt er waarschijnlijk aan dat NL geen onderscheid maakt m.b.t. deelstaten, provincies e.d., maar alleen bij eilanden zoals de Balearen en Corsica. Bij het Duitse RKI is Oostenrijk met uitzondering van de deelstaten Tirol en Vorarlberg geen risicogebied meer.

      Beantwoorden
  23. Twan Laan - Secretaris SNBN zegt

    9 juni 2021 om 09:31

    Wijzigingen in de reisregels Corona. Vanochtend stond in de Staatscourant dat de reisregels voor het reizen naar Nederland vanuit de volgende landen gaat veranderen met ingang van morgen 10 juni 2021:
    – Zweden en Litouwen zijn geen zeer hoogrisicogebieden meer maar worden hoogrisicogebied. Dat betekent dat er geen quarantaineplicht meer is als vanuit die landen naar Nederland wordt gereisd. Wel is er een testplicht en een dringend advies om na aankomst in quarantaine te gaan.
    – Duitsland, Italë, Oostenrijk, Noorwegen, Luxemburg, Polen, Tsjechië, Slowakije, Thailand en Japan zijn geen hoogrisicogebieden meer. Voor reizen vanuit die landen vervalt de testplicht en vervalt ook het dringend advies om na aankomst in Nederland in quarantaine te gaan.
    Bron: https://www.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-30125.html

    Beantwoorden
    • WV zegt

      9 juni 2021 om 20:23

      Dank voor de update. Nu de VS nog… Het aantal cases per inwoner is hier inmiddels minder dan de helft van de cijfers in Nederland, maar Nederland beschouwt de VS nog steeds een hoog risico.

      En natuurlijk jammer dat Nederland nog steeds star vasthoudt aan de negative test voor inreizen, ondanks vaccinatie. Alle omringende landen erkennen inmiddels vaccinatiebewijzen voor inreizen….

      Beantwoorden
  24. P van der Ploeg zegt

    15 juni 2021 om 12:17

    Overmorgen heb ik een vlucht met Iberia van Madrid naar Amsterdam. Hoewel de nieuwe testvereiste ingegaan op 1 juni (alleen PCR max. 72 uur voor aankomst) intussen op zowel https://www.government.nl/topics/coronavirus-covid-19/visiting-the-netherlands-from-abroad/mandatory-negative-test-results-and-declaration/requirements-pcr-test-result
    als op de IATA site staat, ontving ik van Iberia nog de verouderde informatie dat ik een PCR test + sneltest moet presenteren! Ik heb de links van de officiële geactualiseerde informatie aan Iberia gezonden, maar zij weigeren hiernaar te kijken en antwoorden me dat ik contact moet opnemen met de Nederlandse ambassade!

    Beantwoorden
  25. J.M. Mastboom zegt

    22 juni 2021 om 15:48

    Ik zie net op https://www.government.nl/topics/coronavirus-covid-19/visiting-the-netherlands-from-abroad/eu-list-of-safe-countries dat de Verenigde Staten per 24 juni op de “safe country” lijst komt te staan en dat er geen PCR test meer nodig is om Nederland binnen te gaan.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Alle thema’s

  • Dubbele nationaliteit
  • Pensioenkwesties
  • Nederlands onderwijs in het buitenland voor kinderen
  • DigiD aanvragen vanuit het buitenland
  • Stemmen vanuit het buitenland
  • Onvrijwillige ex-Nederlanders
  • Barrières voor Nederlandse studenten in het buitenland
  • Inkrimping en sluiting van Nederlandse consulaten en ambassades
  • Nederlandse partners in het buitenland
  • Internationaal gericht Nederland
  • Internationaal familierecht
  • Andere thema’s waar jij tegenaan loopt

Aanmelding nieuwsbrief

Meest recente nieuwsberichten

  • ‘Grote teleurstelling’ – reactie SNBN op nieuw wetsvoorstel dubbele nationaliteit
  • Voorlopige uitslag buitenlandstem bekend | Dit stemden Nederlanders in het buitenland
  • Succesvolle start verkiezingen Eerste Kamer vanuit buitenland – campagnes kunnen beginnen!
  • Registreer uiterlijk 31 jan, verkiezingen! | nieuw bestuurslid | Enquêtecommissie van start | update zaak Engelandvaarder & podcast dubbele nationaliteit | verkiezingsfestival 28 mei a.s.
  • DOORBRAAK! – Nieuwe wetgeving nationaliteitsrecht in de maak // Verkiezingen: registreer voor 1 feb & meer

Footer

Wij waarderen elke donatie, klein of groot!

SNBN is een algemeen nut beogende instelling (ANBI). Een gift mag u daarom aftrekken in uw aangifte inkomstenbelasting.

Doneren

Sitemap

  • Home
  • Thema’s
  • Dubbele nationaliteit
  • Regionaal Vertegenwoordigers
  • Nieuws
  • Contact

Over ons

  • Over Stichting Nederlanders Buiten Nederland
  • Veelgestelde vragen
  • Meedoen
  • Links naar partner- en aanbevolen organisaties en personen
  • Doneren
  • Privacy- en Cookiebeleid

Nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen voor Nederlanders buiten Nederland!

Copyright © 2019–2023 · Stichting Nederlanders Buiten Nederland · Alle rechten voorbehouden · Website door: HYdigitaldeveloper · Terug naar boven